Romania, interesanta pentru wholesalers internationali

“Romania is ranked 2nd in Europe and 9th globally as preferred destination for business services. The business services sector is a growing industry in Romania.”*

Cine sunt cei din turism prezenti in Romania, prin centre operationale si de suport? Ce divizii de business aduc in tara noastra jucatorii importanti de pe piata internationala? Cat de bine sau nu, lucram cu ei la nivel de recrutare, implementare, training? Cat de interesati sunt agentii si managerii romani, cu experienta in turism, sa lucreze pentru angajatorii straini, veniti in Romania?

39% din numarul angajarilor facute de catre Recrutare Turism&Training in 2015 sunt pentru clienti straini. Acestia sunt impartiti generic in: Wholesalers si OTAs.

Wholesalers sunt interesati de deschiderea de centre operationale in Romania pe divizii de business ca: Operations, Coordination, Pricing, Business Analysis, Reservation, si cateva pozitii pe zona de Sales and Negotiation.

OTAs au in Romania servicii de suport pentru clientii finali B2C, Business Analysis and Data.

La nivel de recrutare conditia generala, fara doar si poate este cunoasterea la un nivel cel putin bun al limbii engleze try here. Indiferent de cat este de folosita limba straina in munca de zi cu zi (de exemplu daca vorbim despre un post care presupune analiza pe cifre, aceasta nu ar trebui sa fie atat de importanta, ci un nivel conversational), limba engleza este obligatorie. Tinem cont de faptul ca pentru traininguri si comunicare interna, limba comuna din companie este engleza.

Fara doar si poate, angajatorii care vin aici sa sustina interviurile sunt uimiti in mod placut de nivelul general bun al limbii engleze al candidatilor prezentati pe shortlist.

Alte limbi straine cautate: cele uzuale – franceza, italiana, spaniola, cele mai putin uzuale – germana, limbile asiatice (japoneza/ chineza/ coreana), limbile balcanice sau cele slave. Unul dintre clientii nostri isi doreste ca nivelul (cel putin conversational sa fie nativ (= persoane care vorbesc limba respectiva de mici, sau care au studiat sau locuit intr-un teriotoriu in care limba respectiva este oficiala). Testarile pot fi in acest caz destul de dure. Alti clienti ai nostri (wholesalerii mai degraba), isi doresc candidati care sa aiba un grad mediu de conversatie/exprimare, dar o intelegere foarte buna a diverselor accente/ dialecte etc).

Logica, calitatile tehnice (folosirea internetului, a pachetului Office – mai ales Excel, intelegerea sistemelor uzuale de rezervari) sunt pe lista cerintelor angajatorilor.

OTAs sunt interesate de angajarea agentilor care cunosc unul sau chiar mai multe GDSuri sau care au o minima experienta in airline ticketing.

De partea cealalta, wholesalerii se limiteaza la o intelegere a termenilor specifici industriei, uneori experienta vasta in agentie, neaducand cu sine o oferta salariala mai mare.

Marea majoritate a joburilor sunt full time, program in ture, chiar weekenduri si night shifts. Exista insa ocazional si pozitii home based (agentul presteaza de acasa munca stabilita).

Ce ne place la lucrul cu angajatorii straini: au o strategie, stiu foarte bine ce vor si urmeaza un plan. Au experienta unui business care functioneaza, de multe ori vorbind de companii care inchid departamente din HQ pentru a le deschide in Romania cu costuri mai mici. Putem oferi fara temere candidatilor pozitii garantate, in companii de succes, cu braduri cunoscute si putem discuta cu acestia despre un plan de dezvoltare impreuna cu angajatorul.

Angajatorii straini nu sunt multumiti de nivelul middle managamentului. 80% din pozitiile de supervisor, team leader, manager de departament, au fost acoperite cu persoane din afara industriei, desi experienta in turism ar fi fost utila pentru angajatori.

Acestia isi doresc persoane cu pregatire atat formala cat si informala, in coordonare de echipe de minim 10 oameni. Sa fi fost implicati in procese de recrutare/concediere, sisteme de evaluare a angajatilor, de incentivare, participare activa la strategia companiei, bugetare si capacitatea de a se implica 90% in activitati care tin de people management si dezvoltare echipa, si sub 10% in operational.
Cei care lucreaza in turism sunt extrem de interesati de astfel de angajatori. Sunt atrasi de brand, de posibilitatea de avansare, de mediul de lucru multicultural, de spritul de corporatie si in general de stabilitatea unui angajator de acest gen.

Cat despre castigurile salariale, pentru entry level este sunt cu cel putin 30% mai mari decat in agentiile de turism romanesti, pentru experienta medie cu 20% mai mari, iar atunci cand vorbim despre pozitii de top si middle management, acestea variaza. Diferentele in acest caz pot fi si de 50%, insa asa cum precizam mai sus experienta ceruta pentru astfel de salarii este, in general greu de gasit in agentiile de turism. Sunt preferate persoane cu experienta in BPOs, call centers, in general outsourcing in care procedurile, sistemele de calitate, sistemele de evaluare sunt foarte bine puse la punct.

De la inceputul anului si pana acum 4 wholesaleri s-au aratat interesati de deschiderea de birouri in Romania, dintre care 2 deja au finalizat cu noi procesul de recrutare si selectie.

Pe masura ce vom incheia alte contracte, joburile noi vor aparea la sectiunea: http://www.recrutare-turism.ro/joburi/

Articol scris de Oana Diaconu-TIGAU, Managing Partner RTT

*(in 2015: http://market-entry-romania.blogspot.ro/2015/01/business-process-outsourcing-bpo-and.html)

Uncategorized @en

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.