Recrutare in 2015 sau cum candidatul face legea

Asa cum trebuie sa iti cunosti clientii ca sa stii ce destinatii, la ce tarife si unde sa promovezi anul acesta, in recrutare trebuie sa cunosti candidatii ca sa stii cum sa ajungi la ei. Cand cauta, ce cauta, unde cauta si mai ales ce se asteapta sa gaseasca sunt intrebari pe care si le pun cei care fac recrutare.

Inca de la jumatatea anului trecut, tendinta de schimbare a fortelor si pozitiilor este din ce in ce mai evidenta. Candidatul este cel care conduce. La nivel international, studii spun ca 83% dintre cei care fac recrutare (reprezentanti ai firmelor de HR sau ai celor de recrutare externalizata), considera ca raportul de putere intre angajator si candidat s-a schimbat. Cei mai buni dintre acestia au optiuni multiple de angajare, iar angajatorul trebuie sa fie mult mai rapid in luarea deciziilor. Intrebarea clasica: de ce sa te angajam pe tine si nu pe altul dintre cei 20 care asteapta la usa, are acum un alt expeditor si o alta forma: de ce as lucra pentru tine? Si da, este auzita din ce in ce mai mult in cadrul interviurilor. Mai mult, in perioada in care economia scadea regulat, aproape orice oferta de angajare era acceptata. In realitatea pietei de acum, cei mai buni candidati, care spuneam ca sunt si cei mai ofertati, asteapta schimbari si la nivel de ofertare. Bonusuri (grile reale si concrete), incentives, fam trips sau infotrip-uri, posibilitati de avansare si mai ales cursuri si traininguri performante si specializate pe munca lor! Cei care angajeaza trebuie sa aiba pregatite astfel de oferta cu forma (da, felul in care trimiti oferta, un template, un mail bine conturat, conteaza!) si fond. Cel care recruteaza trebuie sa fie pregatit sa combata contraoferte, in special de la actualul angajator, si sa gaseasca, pe langa remuneratie, exemple si planuri de cariera pentru un viitor candidat. „Career pathways” este un concept care se implementeaza in Romania in companiile mari, care au un departament solid de resurse umane, insa poate fi adaptat la nevoia unei agentii mici sau medie de turism. Firmele de recrutare pot veni in sprijinul acestora.

Dar pana la ofertare, trebuie sa trecem prin etapa de cautare si selectie. Ce este nou? Cu siguranta zona mobile, care s-a dezvoltat enorm in orice industrie prozac antidepressant. Candidatul trebuie sa aiba posibilitatea sa aplice direct de pe mobil, oricunde ar fi, oricat de putin timp liber ar avea. Site-urile de recrutare importante sunt optimizate mobile, la fel ar trebui sa fie si paginile de cariere ale agentiei. Versatilitatea acestei modalitati de aplicare si rata mare de raspuns, vor aduce rezultate crescute in perioada imediat urmatoare, atata vreme cat este implementata corespunzator! Platformele mobile vor fi printre primele atunci cand vine vorba de interactiune cu candidatii, trecere la un alt nivel al comunicarii si apropierii de acestia. In viitor va putea fi folosita (si mai mult), pentru verificarea eventualelor competente, interviuri, referinte si chiar acceptare de oferte de munca.

Departamentul de marketing al Recrutare Turism & Training apeleaza deja la metode noi: posibilitatea de a primi joburi prin aplicatia Whatsapp (detalii pe site), video interviuri via Mobile, Skype etc, acceptare aplicatii prin LinkedIn, iar in curand: video anunturile de angajare, prezentari ale sediilor companiilor care recruteaza in mod constant.

Candidatii potentiali sunt in piata, sunt atenti, stiu miscarile pietei, dar nu aplica cu aceeasi frecventa cu care o faceau anii trecuti. Sunt mai asezati, cei buni sunt mai pretentiosi, dar doritori de noi abordari. Revin in piata cei care, concediati in timpul regresului economic, sunt din nou curtati de firmele care renuntasera la ei, din imposibilitatea de a-i plati, sau din imposibilitatea acelora de a se adapta. Nu toti insa si-au refacut CV-urile, iar multe talente nu au timpul necesar sa o faca sau nu dau foarte multa importanta acestui lucru. Ei pot fi insa descoperiti prin intermediul retelelor de socializare, iar informatii si referintele pot fi usor interpretate. Profilele online vor deveni o sursa importanta de informatie, impreuna cu sau chiar inaintea CV-ului.

Recrutarea va fi afectata si de dificultatea recruterilor de a se adapta noilor conditii. Numarul celor care vor sti sa faca recrutare adaptata realitatilor tehnologice si realitaii pietei, va fi din ce in ce mai mic, iar acest lucru va afecta experienta candidatilor in procesele de selectie (fie direct prin anagajtor, fie prin intermediul unei firme externalizate). La nivel de HR (ca si departament al unei agentii), trebuie sa se vada schimbari, iar focusul revine pe career pathway, retentie, outplacement (daca este cazul), continua cautare de talente. Acest ultim punct este foarte important in dinamica recrutarii: cel care se ocupa de recrutare trebuie sa fie in permanenta legatura cu piata muncii, nu doar atunci cand exista o disponibilitate concreta de job. Angajarile trebuie sa se faca atunci cand intri in contact cu persoana potrivita profilului companiei tale (evident pastrand proportiile organizatiei). Acest lucru va aduce plus valoare si costuri mici anuale pe partea de recrutare.

In continuare, brandul de angajator este foarte important, iar acesta se creeaza in timp, dar si punctual, prin toate canalele online si offline disponibile.

In 2015, focusul in recrutarea in turism, se pune pe identificarea de persoane potrivite psihologic companiei angajatoare, pe profilul comercial al acestora, pe identificarea omului potrivit la locul potrivit, pe inductie (un proces extrem de important caruia, din pacate foarte putine agentii ii dau importanta) si pe traininguri (interne si externe), ca motivatie intrinseca pentru angajati. Cele mai multe cereri inregistrate de RTT au fost pentru pozitii de Business Development Consultant si/sau Manager, Customer Service pe diferite limbi straine (de la cele uzuale: engleza, franceza, italiana, spaniola si pana la cele exotice: suedeza, japoneza, bulgara), Consultant de turism si Agent Ticketing. In continuare orasul cu cele mai multe cereri de angajare ramane Bucurestiul, urmat de Cluj, care cunoaste o dezvoltare foarte puternica pe zona de travel. In marea majoritate, cei care angajeaza sunt clienti romani, agentii de turism, site-uri de rezervari B2C, dar si clienti straini cu birouri in Romania: wholesaleri, agentii de turism online sau reprezentanti ai unor GDSuri.

News, Resurse umane turism, Uncategorized @ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.